Hoe ziet jouw werkplek er nu uit?

Ik werk samen met mijn vriendin aan de eettafel. Als we bellen of gebeld worden lopen we even naar een andere ruimte. We hebben echt onze eigen werkplekken ingericht inclusief tweede schermen. Een Arbo verantwoordelijke werkplek!
‘s Avonds schuiven we de laptops en schermen weer aan de kant, zodat we genoeg ruimte hebben om te eten. Zo kunnen we werk en privé ook goed scheiden.

Wat zijn de voor- en nadelen van het thuiswerken voor jou?

Een nadeel is voor mij zeker dat ik minder contact heb met collega’s. Je moet het contact met de collega’s die je normaliter wat minder vaak spreekt tijdens gerichte meetings, maar die je wel op kantoor zou aanspreken in de kantine, echt zelf opzoeken. Dat kan ik dan ook iedereen aanraden, om elkaar regelmatig op te bellen. Een voordeel is dat ik minder reistijd heb, dus meer tijd voor zowel werk als privé! Mijn vriendin en ik proberen tijdens de lunch ook altijd even wat uitgebreider te lunchen en bij te kletsen. Dat zorgt ook weer voor meer “quality time” thuis. En de joggingbroek die ik thuis kan dragen is wel lekker, haha!

Deel je je dagen nu anders in dan op kantoor? Zo ja, hoe?

Mijn dagen deel ik eigenlijk hetzelfde in, maar ik ben wel bewuster met plannen bezig. Zo hou ik contact met iedereen die ik wil spreken.

Hoe onderhoud je het contact met je collega’s? 

We bellen en chatten veel via Teams. Sales collega’s uit de andere teams probeer ik zelf te bellen, ook om even bij te kletsen over het weekend. Want die spreek je niet tijdens de teammeetings.

We maken allemaal gebruik van Teams. Met welke optie van Teams ben jij het meest blij?

Wat ik aan Teams heel handig vind, is dat je heel makkelijk mensen kan uitnodigen en schermen makkelijk kunt delen. Je kunt elkaar heel makkelijk betrekken bij allerlei zaken, net als in het dagelijkse (werk)leven op kantoor.

Hoe zorg je dat je het contact met je klanten warm houdt?

Veel prospects en klanten vinden het fysiek afspreken niet fijn, en dat snap ik ook. Ik hou rekening met hun wensen. Normaliter spreek ik klanten sowieso een paar keer per maand. Nu heb je ook contact over hele andere onderwerpen: hoe zij omgaan met de maatregelen, of iedereen gezond is, of ze behoefte hebben aan specifieke thuiswerkoplossingen, dat soort zaken. Ik doe dit eigenlijk allemaal via Teams of telefonisch, en dat gaat gelukkig tot nu toe erg goed.

Heb je nog een thuiswerktip voor collega’s in de sales die je graag wil delen?

Blijf elkaar opzoeken. Bel elkaar, ook om over het weekend, vrienden en familie te kletsen. Dat maakt het een stuk gezelliger!