Hé Wouter, waar zit je?

Ik zit in de woonkamer. Mijn vrouw en ik zijn halverwege vorig jaar verhuisd en we hebben nog niet echt iets van een werkkamer ingericht, dus werk ik aan de eettafel.
In mijn vorige baan heb ik ook veel thuis gewerkt, dus ik ben het wel gewend.

Wat zijn de voor- en nadelen van het thuiswerken voor jou?

Een nadeel van weinig bij de klant zijn, is dat je minder ziet en hoort van wat er bij de klant speelt. Net even dat beetje extra doen is veel makkelijker als je fysiek bij de klant aanwezig bent.
Een voordeel is dat ik wat later de wekker kan zetten, haha! Wat ik ook leuk vind, is dat je merkt dat we meer met elkaar delen en meeleven in deze tijden. Als mijn dochtertje nu even langs komt lopen en meekijkt tijdens een videocall in Teams, dan kijkt niemand daar meer van op.

Deel je je dagen nu anders in dan op kantoor? Zo ja, hoe?

Mijn pauzes verschuiven hier en daar wel wat. Ik ben daarin wat flexibeler, maar er is verder niet heel veel veranderd.

Hoe onderhoud je contact met collega’s?

Vooral via Teams. We kunnen elkaar daar heel makkelijk vinden. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij dat ik niet één of twee collega’s via Teams spreek.

En hoe gaat dat met klanten?

Eigenlijk ook allemaal via Teams. Ik hou veel contact met de klanten. We nemen nu ook wat meer tijd om over andere dingen bij te praten dan alleen maar werk. Het contact met klanten is in die zin ook beter geworden. We werken allemaal toch wat geïsoleerder, en dan zoek je elkaar meer op.

Heb je nog een tip voor andere IT consultants die nu veel thuis aan het werk zijn?

Ik moest er even over denken, maar ik heb er één: open niet te snel de chatfunctie van Teams als je elkaar wil spreken, maar bel elkaar. We zijn allemaal vaker alleen, en dat persoonlijke contact hebben we echt nodig!